Escoles Bosc

Les Escoles Bosc són projectes d'experiències d'aprenentatge vivencial dins el medi natural, que poden anar dirigits a infants, joves i adults i que poden presentar-se en diversos formats: des de projectes en que els infants assisteixen a diari, a sessions setmanals dins d'altres projectes educatius com poden ser qualsevol escola (pública o privada), etc. 

Podríem marcar el seu orígen en el concepte Friluftsliv dels països Escandinaus, que es tradueix literalment com a llibertat-aire-vida i fa referència a una filosofia de vida basada en la conexió profunda amb la natura i la vida a l'aire lliure. Per això, no podem dir que les Escoles Bosc siguin pròpiament una pedagogia, sinó més aviat una filosofia de fer i viure les coses que s'alimenta d'un conjunt de pedagogies però sense casar-se mai amb una de concreta.

Així doncs, no hi haurà mai dos projectes d'Escola Bosc iguals, com no hi ha dues persones iguals, però sí que es comparteix una mateixa essència que es tradueix en un canvi de mirada i uns beneficis clars per a tots i totes. No hi ha limitacions, hi ha oportunitats.

Les Escoles Bosc van molt més enllà de l'edifici de quatre parets, ja que potser hi ha vegades que es disposi d'un petit refugi que s'utilitza bàsicament de magatzem, eixopluc o punt de trobada, però d'altres no tenen perquè tenir una infraestructura fixa, ja que els infants passen la major part del temps (generalment els matins i 5 dies a la setmana) a l'aire lliure, connectant amb la natura.

A Catalunya, a partir dels 6/7 anys, els projectes d'Escoles Bosc actuen en paral.lel o com a complement a altres projectes educatius (escoles públiques o privades, alternatius o tradicionals, homeschooling o unschooling, activitats extraescolars, educació especial, teràpies...) i els infants poden assistir-hi de manera regular, un o dos dies per setmana, etc.

Els principis bàsics d'actuació que defineixen les Escoles Bosc a Catalunya són els següents:

* Grup heterogeni d'infants en un procés a llarg plaç.

* Ràtios baixes (màxim 1-8/10).

* Establir un contacte directe, permanent i regular amb la natura silvestre, incloent marxa diària de recorregut divers.

* L'eina principal d'aprenentatge és l'entorn natural, permetent el risc, la manipulació a l'entorn (escalada, fang, aigua...) i a través del joc lliure.

* Espai de refugi.

* Educadors/res amb formació específica, que proposen i acompanyen respectuosament.

* P.E.C.

* Protocols.

* Documentació legal en regla.





Entrades populars d'aquest blog

Benvinguts i benvingudes a Entre Arbres...